Bruggenbouwer Tietsia Wentink

23 november 2018

Vrijwilliger Tietsia Wentink bijzondere Bruggenbouwer.

De eretitel ‘Bruggenbouwer van de maand’ en de bijbehorende bokaal is deze keer doorgegeven aan Tietsia Wentink, een kernvrijwilliger in het dorp Deinum. Tietsia is een echte kartrekker en al 20 jaar één van de drijvende krachten van de activiteitencommissie in het dorp. In tijden van wisselingen en dat mensen opstapten is Tietsia altijd doorgegaan met het vrijwilligerswerk. Vele uurtjes werk heeft zij in de activiteitencommissie zitten. Daardoor is er sprake van een bruisend verenigingsleven in Deinum. Zo worden er verschillende activiteiten georganiseerd, zoals een wandeltocht, kinderrommelmarkt, viswedstrijd, dierengeluidenspel, disco, Deinum’s Got Talent en het populaire Mysteriespel (zowel een volwassen- als kindereditie).

Douwe Gerlof Heering, één van de vorige bruggenbouwers, heeft Tietsia voorgedragen. Zijn motivatie: “In een dorp heb je van oudsher allemaal stromingen: wel kerkelijk, niet kerkelijk, voetbal of korfbal, korps of toneel, loonbedrijf A of loonbedrijf B, kroeg X of kroeg Y,  et cetera. Het lukt de commissie met Tietsia om door alle verbanden heen te verbinden. Met vertrouwen en optimisme en een voortdurende glimlach is het haar gelukt om ook in moeilijke tijden nieuwe dorpsbewoners te binden aan de activiteitencommissie”.

De bokaal werd overhandigd door Marjan van der Heide, de vorige bruggenbouwer en schrijfster van het boek: “Altijd de gordijnen dicht, verhalen van vluchtelingen”. De overdracht vond plaats in het prachtige sportcomplex SF Deinum, een bloeiende fusievereniging van vier verschillende clubs waar een groot aantal vrijwilligers actief zijn, zo ook Tietsia en haar man Chris.

Stichting Present Noordwest Friesland, eigenaar van de bruggenbouwersbokaal, heeft als visie een beweging op gang brengen in Noordwest Friesland waarbij steeds meer mensen het vanzelfsprekend vinden om naar elkaar om te zien. In dorpen zijn verenigingen onmisbaar voor de leefbaarheid van een dorp. Een bloeiend verenigingsleven kan alleen maar bestaan als er veel vrijwilligers zich verbinden en inzetten. Tietsia staat als bruggenbouwer van Noordwest Friesland symbool voor al die vrijwilligers.  In december wordt de bokaal nog eenmaal doorgegeven aan een andere bruggenbouwer.

Voordracht Douwe Gerlof

Lees meer over de reis van de bokaal

Meer lezen over de vorige bruggenbouwers:

Hein Kuiken

Cees Glashouwer

Johan Haverkort

Detsje Holtrop

Lammert Pater

Frans Nieuwhof

Douwe Gerlof Heeringa

Oene Krist

Marjan van der Heide

Activiteiten commissie Deinum
De Activiteiten Commissie is een gevestigde naam in Deinum e.o. Al bijna 30 jaar organiseert deze commissie allerlei activiteiten voor jong en oud. De commissie is destijds ontstaan vanuit de wens dat er voor de kinderen, die in de zomervakantie niet op vakantie gingen, wat moest worden georganiseerd. Met veel enthousiasme zijn de oprichters destijds aan de slag gegaan.
Nu, ongeveer 30 jaar later, is er een breed aanbod van activiteiten het hele jaar door ontwikkeld en juist meer buiten de schoolvakanties om. En zo zorgt de Activiteiten Commissie er mede voor dat Deinum een actief dorp is!

SF Deinum
SF Deinum bestaat sinds 30 juni 2016 als fusievereniging van vier clubs, te weten DTD, S&S, Sparta ’59 en TDK. De vereniging biedt voor alle leeftijdscategorieën veel keuzes om te sporten: kaatsen, korfbal, voetbal, volleybal, gymnastiek en jazzdance. In competitieverband of aangenaam bezig met gelijkgestemde liefhebbers op bijvoorbeeld een doordeweekse avond. Het nieuwe sportcomplex heeft, tussen de vier prachtig aangelegde sportvelden, een prachtig clubgebouw gerealiseerd dat alle hedendaagse eisen voldoet. Voor de sportliefhebber een ideale locatie zijn/haar sport te beleven, zowel actief als passief.