Verhalen

Een geveltuintje!

Heel Holland wipt en wij van Present Almelo sinds 25 september ook! Tegels eruit, groen in de (gevel)tuin. Er bestaat zelfs een NK Tegelwippen. Alles om ons milieu en klimaat te verbeteren. Stenen tuinen zijn niet goed voor afwatering, insecten, vogels en egels. Daarom gaan wij ‘sociaal tuinieren’. Vandaag was ons allereerste project. Een pilot, in samenwerking met gemeente Almelo, Avedan en het wijkteam Nieuwstraatkwartier. Zij wilden het liefst een proefproject in de Nieuwstraat, omdat ze daar bezig zijn met voorlichting over verduurzaming.

Tussen onze hulpvragen zat er inderdaad eentje in de Nieuwstraat. Jeugdbescherming vroeg om hulp in huis en tuin bij een vader (62) en zijn zoon (15). Vader is gehandicapt. Drie ochtenden in de week moet hij naar het ziekenhuis voor dialyse. Ook is hij een gedeelte van zijn vingers kwijt door huidkanker en is hij slechtziend en kan bijna niet lopen. Tot vrij kort geleden was hij een sterke en trotse man, die alles zelf kon. Nu is hij vaak doodmoe, sterk vermagerd en lukt het hem niet om zijn huis en tuin te onderhouden.

De bewoner van de Nieuwstraat wilde beslist geen planten in de achtertuin. Zijn allergrootste liefde is namelijk de duivensport. Samen met zijn zoon kan hij die hobby gelukkig nog steeds uitoefenen. Maar hij was bang dat de duiven, die hij houdt in hokken in de diepe achtertuin, de planten zouden opeten en dat niet zouden overleven.

Een geveltuintje! Dat vond hij wel meteen een hartstikke leuk idee. Omdat hij slecht ziet, vroeg hij om felle kleuren, zoals geel en paars. Het liefst ook lavendel. Natuurlijk hebben we dat voor hem gekocht. Het maken van zo’n minituintje was écht een leuk klusje. Het resultaat is zo mooi dat meerdere buren vroegen of zij er óók eentje kunnen krijgen. Naast het aanleggen van het kleurrijke geveltuintje hebben we ook geholpen met de achtertuin. Daar is veel onkruid tussen de tegels weggehaald. Verder is er druk gepoetst in huis. De keuken, badkamer en wc zien er weer uit om door een ringetje te halen. #sociaaltuinieren #nieuwstraatkwartier #bedanktvrijwilligers #avedanmeedoen #vluchtelingenwerk #heelhollandwipt

Meer foto’s van dit project vind je hieronder: